Friday 2 May 2014

Profil Usahawan: YBhg. Dato' Haji Ameer Ali bin Mydin - Pengarah Urusan Mydin Mohamed Holdings Bhd.

YBhg. Dato 'Haji Ameer Ali bin Mydin dilahirkan pada 4 Jun 1956 di Kota Bharu, Kelantan, dan merupakan Pengarah Urusan Mydin Mohamed Holdings Bhd. Dengan sokongan kuat dan berterusan daripada ahli keluarga dan kakitangan, beliau membuat Mydin pemborong terbesar dan peruncit di negara ini, yang beroperasi lebih daripada 95 cawangan di seluruh Semenanjung Malaysia. Rantaian perniagaan MYDIN telah berkembang ke dalam jenis perniagaan dari emporium, pasar raya besar, kedai serbaneka, pasar mini dan bazar, dan perolehan MYDIN kini melebihi RM1.6 bilion setahun.


Beliau menyifatkan kejayaan beliau kepada ciri-ciri kepimpinan yang berdisiplin seperti ketepatan masa, disiplin, kejujuran, dan kesederhanaan. "Jika anda tiba tepat pada masanya anda lewat!" Moto ini telah memeluk oleh pekerja-pekerja dan ahli keluarga.
Dato 'Haji Ameer Ali telah menumpukan tenaga dan kepakaran untuk ekonomi Malaysia kesejahteraan. Beliau membuat sumbangan besar kepada pembangunan industri runcit Malaysia bukan sahaja dengan aktif menyokong dan mempromosikan produk tempatan dan IKS / PKS tetapi juga menjalankan perniagaan cara yang sihat dengan mengamalkan produk dan perkhidmatan Halal.

Sebagai pengiktirafan sumbangan Dato 'Haji Ameer Ali kepada aspirasi Industri Peruncitan Malaysia dan usahawan bumiputera, beliau telah dikurniakan dengan beberapa anugerah:

  • Malaysia Business Leadership Awards 2009 under the category of Master CEO of the year 2009 by Kuala Lumpur Chamber of Commerce
  • Brand Laureate SMEs Chapter Awards 2009 under the category of Personality Award
  • Pemenang ke-8Asia Pacific International Entrepreneur Excellence Award 2009di bawah kategori Kepimpinan Kecemerlangan
  • Pemenang Anugerah Usahawan Tahun oleh Ernst & Young di bawah kategori Master Entrepreneur 2007
  • Pemenang tahun  Kepimpinan Excellencent (2007) yang dianugerahkan oleh Dewan Perniagaan Melayu Kuala Lumpur Malaysia (DPMMKL) Dibentangkan oleh DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong Al-Wathiqubillah Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Al-Sultan Sultan Mahmud Al-Muktafibillah Shah
  • Anugerah Keusahawanan Asia Pacific Entrepreneurship Award (APEA) for Malaysia Region di bawah kategori Usahawan Cemerlang 2007
  • Dianugerahi Dato '(DIMP) oleh Sultan Pahang pada tahun 1999
Sejarah Mydin
Mydin diasaskan pada tahun 1918 oleh Encik Gulam Husen Jamal, bapa kepada Encik Mydin. Kedai mereka di Pulau Pinang telah dibakar ke tanah semasa Perang Dunia II dan mereka hilang segala-galanya. Tetapi keazaman yang kuat, ketabahan dan iman telah membuat salah satu daripada anak-anaknya, iaitu Encik Mydin Mohamed, untuk meneruskan perdagangan pemborongan. Pada tahun 1957, dia membuka kedai pertama yang merupakan sebuah kedai kecil kayu bernama Syarikat Mydin Mohamed di Jalan Tok Hakim, Kota Bharu, Kelantan dengan menjual mainan & juga barangan am dengan wang hasil titik peluh sendiri. Dengan bantuan anak-anak yang terdekat, perniagaan merebak operasinya ke Kuala Terengganu pada tahun 1979 dan kemudian membuat kehadiran mereka di Lembah Klang di Jalan Masjid India pada tahun 1989. Dari itu MYDIN telah meningkat pada kadar yang membanggakan. Dengan visi untuk menjadi pengedar terkemuka dunia barangan yang kompetitif perkhidmatan & Halal di Malaysia, ia kini dikenali sebagai MYDIN MOHAMED HOLDINGS BHD. Pada tahun 2012, Mydin, bersama-sama dengan lain-lain pasar raya besar utama seperti Tesco dan Carrefour menyertai dalam program Tukar di bawah Program Transformasi Ekonomi. Program ini bertujuan untuk mengubah 100 kedai runcit terpilih ke mart mini moden. Syarikat itu adalah bertanggungjawab untuk melatih kedai-kedai dan menyediakan bantuan selepas mengubah sebagai mini mart bersama-sama dengan Tesco. Syarikat itu telah membelanjakan RM 20,000 untuk setiap kedai untuk berunding.
Sehingga Mei 2012, terdapat 94 cawangan di seluruh negara yang termasuk tujuh pasar raya besar, 18 emporium, tiga bazar, 52 mini mart yang beroperasi sebagai MyMydin, sembilan kedai serbaneka yang beroperasi sebagai MyMart dan enam francais kedai beroperasi sebagai Mydin Mart
Kumpulan Mydin,antara kumpulan perniagaan runcit dan borong yang terbesar di Malaysia, dengan jualan tahunan mencecah RM 1.6 bil., bermula dengan sebuah kedai kecil di Kota Bharu pada tahun 1957. Mydin Mohamed bin Ghulam Hussein, kini berusia 83 tahun, adalah pengasas Kumpulan ini. Beliau dilahirkan pada tahun 1928 di Pulau Pinang kepada keluarga Ghulam Hussein bin Jamal.  Encik  Jamal, bapa kepada Ghulam Hussein,  merupakan seorang  imigran muslim dari India.
En. Mydin berbekal dengan simpanan peribadi , tiada jalan pintas, tanpa tongkat atau bantuan kewangan dari kerajaan, mampu memulakan ‘empire perniagaan’ hanya mulai dengan ruang kedai yang amat kecil.
Hanya selepas 22 tahun pada 1979, En. Mydin membesarkan perniagaan beliau ke negeri berhampiran, Trengganu. Bayangkanlah begitu lama, sehingga 2 dekad!
Usahawan muda masakini tidak begitu bersabar, mereka sentiasa  ingin melihat hasil dengan lebih pantas   serta  mencuba meneroka dengan jalan pintas.
Usahawan masakini kadang kalanya tidak memahami keadaan ini. Dalam alam perniagaan, anda perlu belajar mengurus kewangan dan mengelak pinjaman yang berlebihan dikala sumber hasil masih lagi terhad.
Kini Kumpulan Mydin memiliki lebih daripada 90  kedai termasuk lapan buah pasaraya besar  dan Mydin wholesale emporium dibeberapa negeri di Semenanjung Malaysia.

Keluarga Mydin
Mydin Mohamed pada tahun 1949 berkahwin dengan seorang gadis dari India berumur 15 tahun bernama Rowshan Bhai. Mereka  dikurniakan seramai tujuh orang anak, iaitu tiga orang anak perempuan dan empat orang lelaki. Kini Kumpulan Mydin di terajui oleh anak Mydin Mohamed yang kedua, Dato’  Ameer Ali Mydin. Beliau berkelulusan Masters in International Business dari Sonoma State University, California dalam tahun 1981, dan hanya menyertai perniagaan keluarga Mydin dalam tahun 1987 setelah beberapa tahun berkhidmat dengan Arab Malaysian Merchant Bank di bawah Tan Sri Azman Hashim.

Jatidiri Keluarga Mydin disebalik Kejayaan
Kejayaan Kumpulan Mydin pasti tidak dapat dipisahkan daripada jatidiri keluarga tersebut, yang nampaknya banyak dipengaruhi nilai dan budaya keluarga yang berasal dari India, sungguhpun pengarah urusan, Dato’ Ameer Ali merupakan generasi keempat yang bermastautin di Malaysia. Ayah kepada datuk beliau, Encik Jamal berhijrah ke Malaysia dalam tahun 1916. Seperti ramai imigran lain, beliau adalah diantara anak anak muda yang berani menyahut cabaran dan mengharungi lautan untuk mencari peluang perniagaan di tempat baru. Mengikut cerita, ini berlaku setelah beliau terbaca akbar di India tentang kejayaan imigran bangsa Cina di Malaya ketika itu. Ghulam Hussein, bapa kepada Mydin Mohamed sudah cukup berjaya dalam perniagaan disekitar tahun 20-30han.  Sungguhpun demikian, dengan nilai nilai dan budaya niaga yang kukuh, keluarga ini kekal dengan sifat sifat yang perlu untuk kejayaan seterusnya. Persekolahan diutamakan dan En Mydin dihantar ke sekolah Inggeris . Mereka  kekal dengan cara hidup yang sedarhana dan berdisiplin. Kini, setelah berjaya Encik Mydin masih lagi seorang yang suka merendah diri dan berjimat cermat.
Berpandukan penulisan  yang kita dapati, sifat berjimat cermat merupakan nilai amat penting  dalam keluarga Mydin. Walau kadang kali ianya nampak keterlaluan dari kaca mata masyarakat Melayu,  sekurang kurangnya kita harus faham sifat berjimat cermat adalah  sifat baik yang perlu dibudayakan untuk maju kehadapan.
Keluarga Mydin juga berpegang teguh kepada kejujuran dalam keluarga dan dikalangan pekerja pekerja mereka. Pembelotan pernah berlaku dimanasupervisor kedai menggelap wang hasil jualan. Tindakan disiplin, walaupun sukar dilakukan,  terpaksa diambil dengan segera setelah terbukti kesalahan,  dengan menamatkan perkhidmatan kakitangan berkenaan. Pengurusan boleh mema’afkan kesilapan, tetapi tidak  jika ia melibatkan penipuan dan ketidakjujuran. Sudah pasti persekitaran keluarga memainkan peranan yang penting dalam kejayaan kumpulan ini.  Ini kerana sekurang kurannya dalam tiga generasi kedua dua ibu dan bapa mereka adalah dari keturunan dengan  jadidiri yang serupa. Satu lagi ciri ciri yang perlu diambil perhatian, Encik Mydin Mohamed  tidak memulakan perniagaan dengan ayahnya, sungguhpun ayah beliau sudah berjaya. Beliau memilih untuk mulai berkhidmat dari bawah dengan perniagaan Mr. Peerbhai. Disini beliau menimba banyak pengalaman untuk mengurus kedai runcit.
Begitu juga anak beliau  Dato’ Ameer Ali Mydin juga tidak mulai berkhidmat dengan perniagaan ayah beliau dari awal.  Di sini pendidikan universiti menjadi prioriti sebelum beliau mulai bertugas dengan Arab Malaysian Merchant Bank di bawah Tan Sri Azman Hashim. Hanya setelah menimba pengalaman berkhidmat dalam bank dan  setelah menjalin networking yang perlu, beliau mulai berkhidmat dalam perniagaan keluarga.Kejayaan kumpulan Mydin berkait rapat dengan jatidiri keluarga, pendidikan yang baik, pengalaman disekitar perniagaan yang moden dalam AMMB dan juga jalinan networking yang mereka bina.

Bahan rujukan : MYDIN, The Untold Story, oleh Datin Dr. Hjh. Siti Hawa Mohd.
Website MYDIN Holdings Bhd. (www.mydin.com.my)